Saturday, October 10, 2009

LOW ROPES COURSE DAN UJIAN KNOTTING PADA 10/10/2009 DI BELAKANG KOLAM RENANG UITM.


   Salam kepada semua pembaca blog, saya ingin berkongsi  cerita dengan sekalian di mana pada 10/10/2009 pada hari Sabtu jam 0900hrs kami pelajar PLK PDRM telah mengambil bahagian di dalam acara Low ropes dan ujian knotting yang di ambil oleh En. Hisyam. Kami bermula dengan ujian knotting dengan pemilihan nama-nama di ambil oleh Encik Hisyam sendiri.  Selepas kumpulan pertama mengambil ujian,giliran  kumpulan kami pula untuk ujian seterusnya, saya boleh membuat ujian-ujian tersebut iaitu reef knot, boweline, double figure of eight, double fisherman, clove hitch dan bonus double bowline di mana saya tidak dapat membuat clove hitch kerana terpaksa ikat di kayu dan lagi satu doubke boweline yang mana saya terikat satu knot sahaja.
      Selepas ujian knot, kami memulakan kerja-kerja low rope dengan kumpulan saya membuat postman high performance walk, kumpulan lain terdiri daripada monkey cross , criss cross dan  forward tension travers. Setelah di terangkan tentang cara-caranya kami pun mengambil tali untuk membuat assignment masing-masing dengan secepat mungkin, di mana kumpulan saya telah siap di dalam masa 45 minit.
       Arahan yang di terima adalah jikalau mana-mana pelajar yang terjatuh , kesemua kami di kehendaki untuk mengulangi semua perbuatan mengikut gilirannya.  Walaupun begitu kami , terpaksa berhempas pulas menjayakan misi ini kerana  markah yang di cari adalah daripada acara-acara yang telah disediakan oleh Encik Hisyam.
      Memang penat kerana menyiapkan dan  mengikat tali-tali mengikut jenis-jenis low ropes.   , dan selepas itu kami pun memulakan tugasan yang di beri dengan seorang demi seorang menghabiskan acara -acara itu kami masing-masing menjadi spotting untuk tidak mahu mengulangi lagi acara-acara tersebut, ini yang memberi semangat kepada kami untuk meneruskan perjuangan dan seterusnya mendapat markah-markah yang terbaik sekali.
       Walaupun nampak mudah tetapi low ropes ini sebenarnya interesting dan mencabar , jadi kepada sesiapa yang tidak membuatnya tidak akan merasai apa-apa , tetapi kami ini yang telah melaluinya merasakan amat enjoy dan berasa amat puas dan berilmu di dalam acara ini.  Setelah semuanya selamat membuat course low ropes ini,kami pun membukanya semula dan mengikat tali yang di beri dan di masukkan ke kereta untuk di bawa balik ke setor FSR.   Inilah serba sedikit cerita yang terkandung di dalam kursus low ropes ini semuga kami akan mengingatinya selalu kerana banyak manfaatnya dari segi pembelajaran outdoor rekreasi yang mana  menitik beratkan semangat kerja sama daripada semua pelajar-pelajar dan memerlukan komitmen yang tinggi sekali, dan akhir kata  berjumpalah  kita di blog yang seterusnya.

1 comment:

  1. A'kum
    Esok datang jam berapa?. test ari sabtu kan? jgn lupa tlg ckp ngan en Ali. TQ

    ReplyDelete